• Dagelijks van 08:00 tot 22:00 te bereiken!
  • Same day delivery Eindhoven en omstreken!
  • KvK: 73756156
  • BTW-nummer: NL224846346B01
  • Dagelijks van 08:00 tot 22:00 te bereiken!
  • Same day delivery Eindhoven en omstreken!
  • KvK: 73756156
  • BTW-nummer: NL224846346B01

Waarom zijn luxe merken zo duur?

De prijzen gaan omhoog, de kwaliteit gaat omlaag

Bij luxe kledingmerken wist je altijd meteen dat het goede kwaliteit kleding was. De grootste merken in de kledingindustrie hebben hun merk opgezet met de beste designers en de beste materialen, en daar waren de prijzen ook op gebaseerd.
Helaas is hier de afgelopen jaren veel in veranderd...

Als je kijkt naar waar een merk voor staat, gaat het om een gevoel dat je hebt bij het kopen van een merk.
Koop je een Volvo, dan voel jij je eigen veilig in je auto. Koop je een riem van Gucci, dan weet je dat je een van de beste lederen draagt.
We zien prijzen gelijk aan kwaliteit, en daarom houden luxe merken hun prijzen hoog.
Koop je iets wat veel geld kost, dan moet het wel goede kwaliteit zijn... toch?
Als je bijvoorbeeld een dikke donzen jas van Moncler koopt, ga je er vanzelf van uit dat deze jas van de beste materialen, door de beste vakmannen gemaakt is.

De afgelopen jaren hebben grote merken hier erg van geprofiteerd. De prijzen gaan omhoog, maar de kwaliteit gaat omlaag.
Om deze lagere kwaliteit kleding voor hogere prijzen te kunnen verkopen, hebben ze veel geld geïnvesteerd in de marketing.
Modeshows, reclamecampagnes maar vooral influencers hebben er voor gezorgd dat mensen toch deze kleding blijven kopen.

Merchandise

Tegenwoordig verkopen deze luxe merken eerder merchandise dan een merk. Kijk maar naar de opvallend grote logo's en afbeeldingen die op kleding worden gezet.

Gucci bijvoorbeeld, zij halen tegenwoordig ongeveer de helft van hun inkomsten uit jongeren. Deze jongeren kopen massaal T-shirts, sneakers en telefoonhoesjes om hun "liefde" voor het merk te showen. Hoe opvallender hoe beter. Een beetje te vergelijken met de merchandise van een bekende muziekband.
Tegenwoordig gaat het niet meteen om het merk of de kwaliteit van de kleding, maar de hele hype die er omheen zit.
We kennen allemaal Supreme wel. Er gaan shirts rond voor €500+! waar de kwaliteit en het materiaal totaal geen rol meer speelt.

Exclusiviteit op #1

Vroeger was de exclusiviteit van een merk vele malen belangrijker dan tegenwoordig.
Een mooi voorbeeld hiervan is Burberry. In plaats van een uitverkoop, verbrandden zij hun overgebleven voorraad. Ze pakten nog liever verlies in geld, dan verlies in imago. Een jas van €1500 euro is niet zo exclusief meer als hij later voor €750 verkocht zou worden.

Betalen we te veel voor luxe merken?

Helaas wel. Je betaald nu meer voor de hype dan het merk of de kwaliteit van de kleding.
Natuurlijk zijn de marketing en designer kosten van deze merken veel hoger dan van een kleiner merk, maar dat T-shirt van €500 is in dezelfde kwaliteit voor veel minder geld verkrijgbaar bij de kleinere merken.


Vond je dit een interessant artikel?

Vergeet dan niet onze Facebook pagina een like te geven. Hierop posten wij nieuwtjes, tips en onze nieuwe collecties.

Fijne kwaliteit T-shirts voor een lage prijs!